DE BETERE WASSTRAAT OF TUNNELWAS

Hoe  werkt een wasstraat of tunnelwas 

De vaak tot 50 meter lange wasstraten bieden technisch gezien de meest geavanceerde mogelijkheden om uw wagen een grondige schoonmaakbeurt te laten ondergaan.In veel van deze technologisch geavanceerde straten kan je gewoon in de auto blijven zitten en het hele wasproces als het ware vanuit een duikbootperspectief meemaken.

Niet zelden zorgt geschoold onderhoudspersoneel voor een grondige voorwas. Zo verwijdert men alvast het meeste vuil van de autoruiten en maakt men de vaak bijzonder vieze velgen schoon. Pas daarna kunt U met behulp van een inrij-assistent uw auto op een transportband rijden. Let op: trek de radioantenne in! Neem de inrijtips van de wasstraat in acht! De sleepkabel trekt de auto dan langzaam door de verschillende wasstations.

Wasstraten zijn vaak zeer verschillend uitgerust:

Om te beginnen wacht er wellicht een schuimboog op uw auto, die dan grondig met een speciale shampoo ingeweekt wordt.Dan komen de dakrollers, zijkant- en drempelwassers in actie. Geen angst: ze passen zich automatisch aan aan de vorm van uw auto. De dakrollers houden zich bezig met de voorkant, de motorkap, de voor- en achterruit, de kofferbak en de achterkant. Daarna worden de zijkanten schoon gemaakt voordat de drempelwasser de onderkant van uw auto van vuil ontdoet. In een groot aantal wasstraten zijn ook wiel- en velgenwassers aanwezig. Ook krijgt in veel wasstraten de onderkant een goede schoonmaakbeurt.

Aansluitend wordt u met uw wagen langzaam door een schuimwasboog getrokken. Daar wordt op de auto dan automatisch een laagje schuimwas aangebracht. Prima voor uw wagen, want dit laat uw wagen weer glanzen en het zorgt verder voor een goede bescherming.

Ook een polierstation is in dit opzicht zeer nuttig. Daarna krijgt uw trouwe voertuig nog een laatste spoelbeurt waardoor de laatste resten weggewassen worden. Tenslotte wordt uw voertuig afgedroogd of volgt er een conserveringsbehandeling, een droogblazer met beweegbare mondstukken of nog een behandeling met afdrooglappen.

Met uw weer glanzend voertuig kunt u dan, zodra het stoplicht aan het einde van de wasstraat op groen springt, de wasstraat uitrijden. Bij menige wasstraat legt een medewerker daar dan ook nog de laatste hand aan uw auto. In sommige grotere installaties kan u dan verder rijden om uw auto additioneel binnen te laten stofzuigen en reinigen.

De Roll Over Carwash - Het wasportaal

Roll-overs vindt u bij de meeste tankstations in België en ook bij grotere autconcessies. Als u ervoor kiest uw auto in zo’n installatie schoon te maken, moet u uw auto meestal voor een paar minuten alleen laten. De roll-over is niet slechter of beter dan een wasstraat per definitie. Meestal zijn de wasbeurten goedkoper en kunnen er gewoon minder wagens per uur gewassen worden. Verdere kwaliteit hangt af van de goede installatie, het onderhoud, de borstels en de producten en eventuele voor-en nabehandeling van het personeel ( voorspoelen, nazemen) . 

In tegenstelling tot in de wasstraat wordt uw auto hier namelijk niet door een kabel door de verschillende schoonmaakfasen gesleept. Je kan eerder stellen dat je auto stilstaat en de installatie meerdere keren volgens de fase en programma lateraal over je geparkeerde auto heen en weer gaat.  U kunt het wasprogramma ofwel aan de kassa bestellen of u kunt in de roll-over het programma direct met een muntautomaat uitkiezen. Vervolgens rijdt u uw wagen de roll-over binnen, u zet de motor uit, trekt de handrem aan en verlaat de ruimte.

In weerwil van alle verschillende technieken hebben alle portalen een ding gemeen: de washandelingen worden in één enkele ruimte uitgevoerd.

In de regel bestaat het elementair wasportaal uit twee zijkantrollers, een dakroller, twee wielwassers en een droogblazer.

Wanneer u uw auto veilig hebt neergezet, beweegt het raamwerk van het portaal zich over geleiderails over de contouren van uw auto. Steeds meer installaties beschikken over actief schuim- en een hogedruk voorwasprogramma; bij andere kunt u zelf met een hogedrukreiniger de voorwas uitvoeren of het door het service personeel laten doen. Is het programma afgewerkt, dan kunt u in uw schone auto weer de wasruimte uitrijden. In dat geval springt meestal een signaal op groen. Zolang het sein nog op rood staat, mag u de installatie echter niet betreden. Het wasprogramma is dan namelijk nog niet voltooid.

Wist je dat...

Wie zijn auto liever op zijn eigen erf of op de parkeerplaats wast, stuit bijna overal in België op problemen. In bijna iedere gemeenteverordening staat: het wassen van de auto is verboden! En wie zich niet aan dat verbod houdt, kan rekenen op een flinke boete.

Toch tonen berekeningen aan dat de helft van alle autobezitters hun auto nog steeds zelf met de hand wassen. Gevolg: Jaarlijks worden tot wel 70 miljard liter water op straat verbruikt voor het wassen van auto’s. En zo’n 88 miljoen liter wasmiddel komen zo ongecontroleerd in de ondergrond terecht of worden met het regenwater weggespoeld.

Dan ziet het er bij de meer dan 750 autowasstraten, de 300 roll-overs en de meer dan 1200 selfwashinstallaties een stuk beter uit: afhankelijk van welke techniek er gebruikt wordt, verbruiken deze voor een autowasbeurt tussen de 30 en 80 liter water.

Daarbij maken ze meestal ook gebruik van waterrecuperatiesystemen. Het afvalwater wordt zoals wettelijk voorgeschreven gecontroleerd en geloosd in waterzuiveringsinstallaties.

Zo wordt de auto dus omzichtig en met zorg gewassen – zonder dat het milieu daardoor belast wordt.

De Roll Over Carwash - Het wasportaal

Roll-overs vindt u bij de meeste tankstations in België en ook bij grotere autconcessies. Als u ervoor kiest uw auto in zo’n installatie schoon te maken, moet u uw auto meestal voor een paar minuten alleen laten. De roll-over is niet slechter of beter dan een wasstraat per definitie. Meestal zijn de wasbeurten goedkoper en kunnen er gewoon minder wagens per uur gewassen worden. Verdere kwaliteit hangt af van de goede installatie, het onderhoud, de borstels en de producten en eventuele voor-en nabehandeling van het personeel ( voorspoelen, nazemen) . 

In tegenstelling tot in de wasstraat wordt uw auto hier namelijk niet door een kabel door de verschillende schoonmaakfasen gesleept. Je kan eerder stellen dat je auto stilstaat en de installatie meerdere keren volgens de fase en programma lateraal over je geparkeerde auto heen en weer gaat.  U kunt het wasprogramma ofwel aan de kassa bestellen of u kunt in de roll-over het programma direct met een muntautomaat uitkiezen. Vervolgens rijdt u uw wagen de roll-over binnen, u zet de motor uit, trekt de handrem aan en verlaat de ruimte.

In weerwil van alle verschillende technieken hebben alle portalen een ding gemeen: de washandelingen worden in één enkele ruimte uitgevoerd.

In de regel bestaat het elementair wasportaal uit twee zijkantrollers, een dakroller, twee wielwassers en een droogblazer.

Wanneer u uw auto veilig hebt neergezet, beweegt het raamwerk van het portaal zich over geleiderails over de contouren van uw auto. Steeds meer installaties beschikken over actief schuim- en een hogedruk voorwasprogramma; bij andere kunt u zelf met een hogedrukreiniger de voorwas uitvoeren of het door het service personeel laten doen. Is het programma afgewerkt, dan kunt u in uw schone auto weer de wasruimte uitrijden. In dat geval springt meestal een signaal op groen. Zolang het sein nog op rood staat, mag u de installatie echter niet betreden. Het wasprogramma is dan namelijk nog niet voltooid.

Ontvang leuke tips, nieuwtjes of blijf op de hoogte van de nieuwste carwashes!
Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×