08/11/2021

Hoe werkt een wasstraat

Een wasstraat of beter gezegd een tunnel, trekt het voertuig via een ketting door de straat of tunnel. Straten kunnen tot 100 meter lang zijn. In de straat start men afhankelijk van het programma dat je kocht met voorwas en innevelen, en wordt gevolgd door de wasbeurt waar je optioneel velgenwas, chassiswas krijgt, gevolgd door waxen, spoelen en drogen. In sommige gevallen wordt na het uitrijden nog eens extra nagezeemd. 

De vaak tot 40 meter lange wasstraten bieden technisch gezien de meest geavanceerde mogelijkheden om uw wagen een grondige schoonmaakbeurt te laten ondergaan. In veel van deze technologisch geavanceerde straten kan je gewoon in de auto blijven zitten en het hele wasproces als het ware vanuit een duikbootperspectief meemaken. Niet zelden zorgt geschoold onderhoudspersoneel voor een grondige voorwas. Zo verwijdert men alvast het meeste vuil van de autoruiten en maakt men de vaak bijzonder vieze velgen schoon.

Pas daarna kunt U met behulp van een inrij-assistent uw auto op een transportband rijden. Let op: trek de radioantenne in! Neem de inrijtips van de wasstraat in acht! De sleepkabel trekt de auto dan langzaam door de verschillende wasstations.

Wasstraten zijn vaak zeer verschillend uitgerust:

Om te beginnen wacht er wellicht een schuimboog op uw auto, die dan grondig met een speciale shampoo ingeweekt wordt. Dan komen de dakrollers, zijkant- en drempelwassers in actie. Geen angst: ze passen zich automatisch aan aan de vorm van uw auto. De dakrollers houden zich bezig met de voorkant, de motorkap, de voor- en achterruit, de kofferbak en de achterkant.

Daarna worden de zijkanten schoon gemaakt voordat de drempelwasser de onderkant van uw auto van vuil ontdoet. In een groot aantal wasstraten zijn ook wiel- en velgenwassers aanwezig. Ook krijgt in veel wasstraten de onderkant een goede schoonmaakbeurt. Aansluitend wordt u met uw wagen langzaam door een schuimwasboog getrokken. Daar wordt op de auto dan automatisch een laagje schuimwas aangebracht. Prima voor uw wagen, want dit laat uw wagen weer glanzen en het zorgt verder voor een goede bescherming.

Ook een polierstation is in dit opzicht zeer nuttig. Daarna krijgt uw trouwe voertuig nog een laatste spoelbeurt waardoor de laatste resten weggewassen worden. Tenslotte wordt uw voertuig afgedroogd of volgt er een conserveringsbehandeling, een droogblazer met beweegbare mondstukken of nog een behandeling met afdrooglappen. Met uw weer glanzend voertuig kunt u dan, zodra het stoplicht aan het einde van de wasstraat op groen springt, de wasstraat uitrijden. Bij menige wasstraat legt een medewerker daar dan ook nog de laatste hand aan uw auto.